Tau Kah Korang Bau Badan Manusia Lebih Busuk Dari Beruk??


Terkejut juga JR dengan penemuan oleh Renate Smallegange dari Wageningen University, Belanda yang mendapati bau badan dan peluh manusia adalah berpuluh kali ganda lebih busuk dari haiwan!! Oleh itu mulai hari ini korang jangan lagi mengejek mereka yang bermasalah dengan bau badan bahwa bau badannya mirip beruk, kerana takut nanti beruk tersinggung sebab bau badannya tak sebusuk manusia!!
 

Mengikut kajian itu lagi, kerana bau peluh manusia yang paling busuk dan menyengat itulah, manusia menjadi mangsa paling menarik bagi pelbagai jenis nyamuk penyebar parasit. Akibatnya menusia lebih terdedah berbanding binatang untuk terkena penyakit-penyakit bawaan nyamuk seperti malaria dan demam kuning. 

Apa yang menyebabkan peluh manusia lebih busuk berbanding binatang?

Penelitian yang dilakukan oleh Renate Smallegange mendapati komposisi peluh manusia didominasi oleh sebatian volatil seperti karbon dioksida, ammonia, asid laktat dan 7 sebatian karboksilik yang mempunyai bau yang sangat mengancam dan tidak enak.

Smallegange
juga membandingkan komposisi peluh manusia dengan peluh beberapa spesies binatang. Hasilnya membuktikan, jika sama-sama tidak mandi maka bau badan manusia sebenarnya paling busuk berbanding spesies lain dalam keluarga binatang.

Zirafah dan ayam misalnya, keringat yang dikeluarkan dari kulit dan bulunya mempunyai komposisi jauh lebih sederhana kerana hanya terdiri daripada beberapa sebatian karboksilat. Cimpanze dan gorila yang dikatakan paling dekat  dengan spesis manusia, komposisi peluhnya juga lebih nyaman berbanding manusia.

Oleh itu nasihat JR, selepas ni korang jangan lagi suka menyumpah orang-orang yang korang tak berkenan dengan  kata-kata makian seperti: "binatang", kerana  ternyata binatang lebih wangi dari manusia!!

Jangan lupa pakai pewangi lepas ni supaya nyamuk tak tertarik lagi dengan bau busuk badan kita, hihihihi....

Related Posts:

Loading...
Comments
0 Comments